Kotisivujen
OSTAJAN OPAS
Lataa Kotisivujen ostajan opas - napakka tietopaketti
Haluatko saada vinkkejä onnistuneeseen kotisivuprojektiin? Olemme koonneet sinulle napakan tietopaketin aiheesta, jotta vältät pahimmat sudenkuopat.
TIETOPAKETIN SISÄLTÖ:
1. Miksi hyvät kotisivut on tärkeät?
2. Mitä sinun tulee miettiä, ennen kuin tilaat kotisivut?
3. Kotisivujen suunnitteluprosessi vaihe vaiheelta.
4. Millainen on hyvä kotisivukumppani?
5. Yleiset virheet kotisivujen hankinnassa ja miten vältät ne?
6. Hakukoneoptimointi (eli SEO) ja löydettävyys.
7. Teknisiä peruskäsitteitä.
8. Usein kysytyt kysymykset.

Lataa maksuton Kotisivujen ostajan opas!
Seitsemän syytä, miksi kotisivut on tärkein myyntimiehesi?
1. Löydettävyys – hyvät kotisivut varmistaa, että yrityksesi löytyy Googlen etusivulta.
2. Ensivaikutelma – kotisivuilta tulee heti ymmärtää, missä yrityksesi on paras.
3. Mainos on vain sisäänheittäjä – ostopäätös tehdään aina vasta kotisivuilla.
4. Laadukkaat kotisivut viestittävät, että sinun tarjoamasi palvelu tai tuote on ensiluokkainen ja laadukas.
5. Hyvät kotisivut on tärkein investointisi digimarkkinointiin.
6. Hyvät kotisivut palvelee asiakasta 24/7, vuoden jokaisena päivänä.
7. Kotisivut ohjaa toimintaan – varaukseen, yhteydenottoon, tarjouspyyntöön, lisätietojen pyyntöön tai suoraan myyntiin.
"Mainos on vain sisäänheittäjä - ostopäätös tehdään aina kotisivuilla tai verkkokaupassa."
Kotisivut on yrityksesi tärkein myyntimies ja käyntikortti verkossa!
Ilman kotisivuja uudet asiakkaat eivät löydä luoksesi, vaikka tuotteesi tai palvelusi olisi miten loistavaa.
Yrityksistä (BtoB) noin 70 – 80 % tutkii itsenäisesti tarvitsemiaan palveluita verkossa, ennen kuin edes haluaa keskustella yrityksen myyntiedustajan kanssa.
Kuluttajista jopa 90 % tekee ostopäätöksiä itsekseen verkossa, ennen kuin ottaa yhteyttä yhteenkään palvelun tarjoajaan tai tuotteiden myyjään.
Useimpia tuotteita ja myös palveluita halutaan ostaa verkkokaupan omaisesti, eli tutkia etukäteen esimerkiksi hintoja ja palvelupaketteja.
Kotisivut on aina myös verkkokauppa! Kotisivuilla ja verkkokaupalla ei ole muuta eroa, kuin maksamisen vaihe tai maksuväline. Myös kotisivun tarkoitus on myydä palveluita tai tuotteita. Haluttu toiminto voi olla yhteydenotto, esitteen lataaminen, lisätietojen antaminen – eli viime kädessä siis myyminen.
Miksi kotisivujen hakukoneoptimointi (SEO) on niin tärkeää?
Suomessa tehdään noin 30 miljoonaa Google hakua joka päivä. Se on valtava määrä. Kun Googlesta haetaan, silloin halutaan lisätietoja ja mahdollisesti ollaan jopa ostohousut jalassa.
Yrityksesi täytyy löytyä Googlen ensimmäiseltä sivulta, tai et ole lainkaan mukana kisassa.
Miten vaikeaa sitten on päästä Googlen ensimmäiselle sivulle, riippuu paljon myös toimialastasi. Toiset alat ovat enemmän kilpailtuja, kuin toiset. Joskus kilpailu on niin kovaa, että kannattaa panostaa myös maksulliseen Google Ads -hakusanamainontaan.
Hakukoneoptimointi eli SEO voi joskus olla hidasta, eikä yritystä saada nousemaan etusivulle ihan heti. Keinoja on kuitenkin paljon ja on tärkeää tutkia, mitkä ovat tärkeimpiä hakusanoja, joiden kanssa tuotteesi tai palvelusi pitäisi löytyä.
Lataa Kotisivujen ostajan opas ja nappaa vinkit myös hakukoneoptimointiin.

Kotisivujen saavutettavuus eli esteettömyys
Tiesitkö, että 28.6.2025 tulee voimaan direktiivi digipalveluiden saavutettavuudesta.
Se ei heti velvoita mikroyrityksiä (alle 10 työntekijää ja liikevaihto alle 2 miljoonaa), mutta hyvää asiakaslähtöisyttä on ottaa saavutettavuus huomioon uusilla kotisivuilla. Kaikki asiakkaat hyötyvät selkeistä ja laadukkaista kotisivuista.
7 VINKKIÄ – Mitä saavutettavuus kotisivuilla tarkoittaa?
1. Selkeä otsikointi ja sisällön looginen rakenne helpottaa kotisivujen käyttöä.
2. Värikontrastit tukee helppolukuisuutta. Tämä tarkoittaa pohjavarin ja tekstivärin suhdetta. Värikontrastin toteutumista voidaan mitata. Paras luettavuus on valkoisella pohjalla musta teksti. Toisinaan näkee outoja värikontrasteja tai kuvan päälle olevaa tekstiä, jota on kenen tahansa vaikea lukea.
3. Fontit on selkeitä ja helposti luettavia. Samoin kirjasinkoko on sopivan kokoinen, ei liian pientä.
4. Kuvissa on käytetty alt-tekstejä, joissa kuvien sisältö on kerrottu.
5. Sivustoa voi käyttää ilman hiirtä.
6. Lomakkeiden täyttö onnistuu myös ilman hiirtä. Lomakkeiden lokeroissa ei ole valmista tekstiä häiritsemässä kirjoittamista.
7. Sivuston rakenne ja koodi on tehty niin, että ruudunlukijat ja muut apuvälineet toimivat. Sivusto myös skaalautuu eri laitteille.
Sen lisäksi, että nämä ohjeet parantavat meidän kaikkien käyttäjäkokemusta – myös Google tykkää! Eli saavutettavuus on osa hakukoneoptimointia (SEO).